آرشیو آذر ماه 1400

خدمات مشاوره خانواده و روانشناسي

زندگي با آسيب هاي ناشي از خيانت

۱۱ بازديد

 

پس از خيانت، اكثر ما دو چيز را معمولاً همزمان مي خواهيم. كسي را كه به ما صدمه زده است زخمي كنيم - به همان شدت و به همان اندازه كه زخمي شده‌ايم. اما هيچ كدام از اين تاكتيك ها كار نمي كند. كلمات به بومرنگ تبديل مي شوند و به شما احساس وحشتناكي مي دهند كه مي خواهيد به كسي آسيب بزنيد. بخشش، به‌ويژه اگر با دل و جان باشد، معمولاً به عنوان اغماض ظاهر مي‌شود.

با اين حال، اقداماتي وجود دارد كه مي توانيد انجام دهيد تا خودتان را درمان كنيد. هر آسيبي داستان خاص خود را دارد، و همچنين هر درماني. اما مي‌توانيم اين را بگوييم: زماني مي‌تواني خودت را شفا بدهي كه حفره‌اي را كه يك خيانت پشت سر گذاشتي پر كردي، و زماني كه صميمانه نياز به انتقام را كنار گذاشتي، مي‌تواني طرف مقابل را شفا بدهي.

به ياد داشته باشيد، تنها خيانت هايي كه باعث آسيب مي شوند، خيانت هايي هستند كه در آن يك پيوند صميمي پاره شده است. عشق باعث مي شود با شخص ديگري ادغام شويد و بتوانيد احساسات او را به همان شدتي كه خودتان احساس مي كنيد احساس كنيد. اگر چنين پيوندي را تجربه كرده‌ايد، مي‌دانيد كه اين نوعي واقعيت برتر است - و وقتي آن پيوند از هم گسيخته مي‌شود، گويي نيمي از خود را گم كرده‌ايد.

براي برخي افراد، طلاق يكي از آسيب زاترين اتفاقات زندگي آنها خواهد بود. طلاق و اتفاقات منتهي به آن مي تواند باعث ايجاد حس بسيار بدي شود. در نتيجه، مي‌تواند شما را با آسيب‌هاي خيانت مواجه كند، يك زخم عاطفي كه ممكن است دنياي شما را پر از سردرگمي، هرج و مرج و درد دل كند.

طلاق مي تواند تأثير منفي بر كودكان و بزرگسالان داشته باشد. متأسفانه، وقتي والدين از هم جدا مي شوند، بچه ها و نيازهايشان ممكن است در مشاجره و دعواي والدين گم شوند. در نتيجه، ممكن است احساس تنش هاي خيانت از طرف هر دو والدين را تجربه كنند. متأسفانه، همه افراد درگير احتمالاً آشفتگي و پريشاني را تجربه خواهند كرد. خب، بعدش چيه؟

آيا شانسي وجود دارد كه ازدواج شما درست شود؟

چگونه در رابطه اي كه آسيب خيانت وجود دارد به جلو حركت مي كنيد؟ چگونه از درد دل درمان مي‌شويد يا اعتماد را بازسازي مي‌كنيد؟ آيا طلاق تنها راه حل است؟

آيا طلاق ضروري است؟

دلايل زيادي وجود دارد كه زوج ها طلاق مي گيرند و بسياري از آنها بعد از خيانت چنين مي كنند. در واقع، طبق پژوهش هاي مركز مشاوره فميليكو ، حدود نيمي از ازدواج ها بعد از خيانت به طلاق ختم مي شود. براي برخي، احساس آرامش را به ارمغان مي آورد، در حالي كه برخي ديگر ممكن است احساساتي مشابه از دست دادن كسي را تجربه كنند. علائم، غم و اندوه و ويراني مي تواند به طور نامحدود باقي بماند.

رويدادي كه باعث شد به فكر پايان دادن به رابطه تان باشيد، ممكن است وحشتناك باشد آنقدر عميق بوده كه فكر نمي كنيد راه ديگري وجود دارد. با اين حال، روند طلاق مي تواند غيرقابل پيش بيني و همچنين دردناك باشد. چيزهاي كمي مي توانند باعث درد، سردرگمي و دل درد شوند به اندازه خيانت.

آسيب خيانت زماني اتفاق مي افتد كه يك خيانت غيرقابل تصور رابطه اعتماد و امنيت را از بين مي برد. به عنوان مثال مي توان به خيانت، اعتياد، يا فريب مالي جدي اشاره كرد. ضربه ناشي از خيانت مي تواند منجر به علائمي شبيه به PTSD شود. در نتيجه، برخي از زوج ها به دنبال درمان خيانت مي روند، در حالي كه برخي ديگر تصميم مي گيرند راه خود را ادامه دهند.

بهبودي پس از زخم خيانت

بهبودي پس از ضربه خيانت براي همه متفاوت به نظر مي رسد. با اين اوصاف، تصميم براي با هم ماندن يا جدايي، تصميمي است كه ممكن است به عنوان زوج يا فردي بگيريد.

بسياري از زوج‌ها درمان آسيب‌هاي ناشي از خيانت را بيش از آن چيزي مي‌دانند كه خودشان مي‌توانند آن را تحمل كنند. با اين حال، افراد زيادي هستند كه براي كمك به يك درمانگر خيانت مراجعه مي كنند. آنها با هم با آسيب پذيري و چالش روبرو مي شوند. با كمك يك متخصص، برخي از درمان بيرون مي آيند و احساس ارتباط قوي تري نسبت به قبل دارند.

EFT يك رويكرد بسيار موفق براي زوج درماني است كه ممكن است به شما در بهبودي كمك كند. غلبه بر درد دل و احساسات شديد ناشي از ضربه خيانت مي تواند چالش برانگيز باشد. صرف نظر از نتيجه براي شما دو نفر، شفاي فردي همچنان مي تواند اتفاق بيفتد.

زندگي با آسيب هاي ناشي از خيانت مي تواند زندگي را بسيار سخت تر كند. شما سزاوار اين هستيد كه دوباره احساس كامل كنيد. در مشاوره خيانت فميليكو، ما درمانگراني داريم كه براي ارائه EFT آموزش ديده و داراي گواهينامه هستند. ما به زوج ها و افراد فرصتي براي درمان و كشف خود واقعي خود ارائه مي دهيم. براي كسب اطلاعات بيشتر به وب سايت familico.ir مراجعه كنيد.

منبع:

https://familico.ir/healing-betrayal-trauma/

https://www.davidjonestherapy.com/Healing-Betrayal-Trauma

 

علل كاهش ميل جنسي در مردان و زنان

۱۵ بازديد

ميل جنسي كم يا كاهش ميل جنسي مي تواند بر مردان و زنان تأثير بگذارد. غيرعادي نيست كه علاقه افراد به رابطه جنسي در دوره هاي مختلف زندگي به دليل تغييرات هورموني، سن و استرس در نوسان باشد.

 

با اين حال، ميل جنسي پايين اگر باعث استرس شود، بر رفاه كلي فرد تأثير بگذارد يا منجر به اضطراب در مورد رابطه آنها شود، مي تواند مشكل ساز شود.

 

ميل جنسي پايين مي تواند دليل پزشكي زمينه اي داشته باشد يا ممكن است به دليل عوامل سبك زندگي باشد. در اين مقاله مركز مشاوره فميليكو، علل كاهش ميل جنسي در مردان و زنان، درمان‌هاي بالقوه و زمان صحبت با پزشك را بررسي مي‌كنيم.

 

كاهش ميل جنسي در مردان و زنان

علل كاهش ميل جنسي در مردان و زنان عبارتند از:

 

شرايط مزمن

چندين بيماري و بيماري مزمن مي تواند بر عملكرد جنسي تأثير بگذارد. اين شامل:

 

ديابت:

سطح بالاي قند خون مي تواند باعث آسيب عروقي و عصبي شود. اين اثرات مي تواند منجر به اختلال نعوظ در مردان و كاهش جريان خون به اندام تناسلي در زنان شود. زنان مبتلا به ديابت ممكن است ميزان بيشتري از عفونت هاي قارچي و مثانه را تجربه كنند كه مي تواند رابطه جنسي را دردناك يا ناراحت كننده كند.

استئوآرتريت:

افرادي كه درد و سفتي مفاصل را تجربه مي‌كنند ممكن است شركت در فعاليت‌هاي جنسي برايشان دشوارتر باشد.

بيماري قلبي:

بيماري قلبي مي تواند منجر به آسيب عروق خوني و كاهش گردش خون شود. اين آسيب مي تواند جريان خون در اندام تناسلي را كاهش دهد و برانگيختگي يا روانكاري را كاهش دهد.

فشار خون بالا:

فشار خون بالا همچنين مي تواند بر گردش خون تأثير بگذارد.

سرطان:

درمان‌هاي سرطان، از جمله جراحي، شيمي‌درماني و پرتودرماني، همگي مي‌توانند بر ميل جنسي تأثير بگذارند.

آپنه انسدادي خواب:

تحقيقات نشان مي‌دهد كه آپنه انسدادي خواب درمان نشده مي‌تواند باعث علائم كاهش ميل جنسي شود.

داروها

برخي از داروها مي توانند باعث اختلال در عملكرد جنسي يا كاهش ميل جنسي شوند. اين داروها عبارتند از:

 

داروهاي ضد افسردگي با اثرات سروتونرژيك

داروهاي ضد روان پريشي كه سطح پرولاكتين را افزايش مي دهند

داروهايي براي بزرگ شدن پروستات، از جمله فيناسترايد و دوتاسترايد

داروهاي ضد بارداري هورموني

داروهاي فشار خون بالا

استفاده تفريحي از مواد مخدر يا مصرف بيش از حد الكل مي تواند منجر به كاهش ميل جنسي شود.

 

عوامل عاطفي و رواني

بسياري از عوامل عاطفي و رواني مي توانند بر تمايل فرد به رابطه جنسي تأثير بگذارند.

 

مسائل مربوط به سلامت روان ناشي از اضطراب، افسردگي، خستگي، عزت نفس ضعيف يا سوء استفاده جنسي قبلي مي تواند علاقه فرد را به فعاليت جنسي كاهش دهد.

 

مشكلات رابطه، از جمله عدم اعتماد، تعارض، و ارتباطات ضعيف نيز مي تواند ميل جنسي افراد را كاهش دهد.

دلايل ميل جنسي كم در زنان

علل كاهش ميل جنسي در زنان مي تواند شامل موارد زير باشد:

 

يائسگي

مشكلات جنسي مربوط به يائسگي اغلب نتيجه كاهش سطح استروژن است.

 

يائسگي همچنين باعث كاهش تستوسترون مي شود كه زنان به مقدار كم توليد مي كنند. سطوح پايين تستوسترون مي تواند به كمبود ميل جنسي كمك كند.

 

پس از يائسگي، سطوح پايين استروژن مي تواند باعث نازك شدن و خشكي واژن شود كه ممكن است منجر به ناراحتي و مقاربت دردناك شود.

 

اگر فردي در حين رابطه جنسي احساس ناراحتي يا درد كند، ممكن است شروع به پيوند دادن اين احساسات با رابطه جنسي كند و علاقه چنداني به آن نداشته باشد.

 

بارداري

تغييرات هورموني كه در طول بارداري و بعد از آن رخ مي دهد مي تواند بر ميل جنسي زنان تأثير بگذارد. اين تغييرات روي همه افراد متفاوت است. برخي از زنان ممكن است علاقه بيشتري به رابطه جنسي داشته باشند، در حالي كه برخي ديگر ممكن است ميل جنسي پاييني داشته باشند.

 

هورمون‌هاي زنان در طول ماه‌هاي پس از زايمان همچنان در نوسان هستند، كه ممكن است در اين زمان نيز بر ميل جنسي تأثير بگذارد.

 

چه راه‌هاي براي كاهش ميل جنسي در افرادي كه تمايل زيادي به رابطه دارند وجود دارد؟

 

علاوه بر افزايش ميل جنسي، كم كردن تمايلات جنسي نيز دغدغه بسياري از افراد است. عده‌اي از افراد ميل زيادي به برقراري رابطه دارند و سبب مختل شدن زندگي روزمره آنان مي‌شود. برخي از راه‌هاي كاهش ميل جنسي عبارت است از:

  1. دوري از محرك‌هاي جنسي و فيلم‌هاي پورن
  2. ايجاد فعاليت و سرگرم كردن خود
  3. رژيم غذايي مناسب براي كاهش ميل جنسي
  4. ورزش
  5. مراجعه به متخصص و مصرف داروهاي كاهش دهنده ميل جنسي
  6. مديتيشن
  7. پرهيز از لمس اندام جنسي
  8. رفت و آمد بيشتر با دوستان و پر كردن اوقات فراغت خود
  9. رشد معنوي و ارتباط بيشتر با خدا

منبع:

https://familico.ir/low-libido/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324861#in-women

 

 

 

زوج درماني آنلاين چه تفاوتي با زوج درماني سنتي دارد؟

۱۲ بازديد

 

ما در مركز مشاوره آويژه نه تنها روشي را كه درمانگران زوج درماني انجام داده‌اند متحول مي‌كنيم، بلكه به دنبال كاهش انگ دريافت مشاوره زوج‌ها و در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر كردن زوج درماني هستيم.

 

زوج درماني آنلاين داراي مزاياي متعددي است كه در زوج درماني رو در رو سنتي وجود ندارد. اولاً، با توجه به توانايي اشتراك‌گذاري هر چقدر كه مي‌خواهيد، بدون هيچ وقفه، فرصتي براي ارتباط بسيار بيشتر وجود دارد. توانايي پردازش افكار خود قبل از ارسال پيامك به آنها و به اشتراك گذاشتن آنها در اتاق درمان منجر به برقراري ارتباط مناسب تر و كارآمدتر توسط شركا مي شود.

 

اين قالب همچنين زمان و فضايي را براي هر شريك فراهم مي كند تا پاسخ شريك خود را پردازش كند و به جاي تمركز بر آنچه كه قرار است بگويد، در مورد آنچه كه "شنيده" است، فكر كند. برخي از افراد همچنين متوجه مي‌شوند كه مي‌توانند خود را از طريق نوشتن بهتر توضيح دهند و به بيان احساسات بازتر و صادقانه‌تر اجازه دهند. زوج درمانگران آويژه فضاي گفتگويي را همچنين فراهم ميكنند كه اين فرمت امكان مكالمات بسيار سازنده‌تري را فراهم مي‌كند كه منجر به پيشرفت سريع‌تر در درمان مي‌شود.

 

زوج درماني آنلاين همچنين براي زوج هايي كه يكي از زوجين يا هر دو مرتباً به مسافرت مي روند يا برنامه هاي بسيار متفاوتي دارند و نمي توانند زماني را براي شركت در جلسات زوج درماني با هم هماهنگ كنند، ايده آل است. علاوه بر اين، زوج‌هاي داراي فرزند كه در يافتن مراقبت از كودك مشكل دارند، مي‌توانند تا حد زيادي از دسترسي مشاوره زوج درماني بهره ببرند.

 

زوج‌درماني حضوري نيز معمولاً تحت پوشش بسياري از طرح‌هاي بيمه سلامت قرار نمي‌گيرد و تنها پس از چند جلسه مي‌تواند براي بسياري از خانواده‌ها بسيار پرهزينه باشد. زوج درماني آنلاين مي تواند جايگزين بسيار مقرون به صرفه تري باشد.

چگونه درمان آنلاين مي تواند به شما در رسيدن به اهدافتان كمك كند

جان در مديريت تكانه هايش مشكل داشت. خواه در طول يك شام با والدين دوست دخترش لحن ركيك را به زبان بياورد يا در وسط يك جلسه به رئيسش توهين كند، او دائماً دچار مشكل مي شد. براي پيشرفت در حرفه خود و حفظ يك رابطه سالم، او نياز به تغيير داشت. سرانجام تصميم گرفت هدفي را تعيين كند:

كنترل آنچه از دهانش بيرون مي آيد.

 

اين استراتژي به طرز بدي شكست خورد. جان متوجه شد كه هدف مبهم است و كسي نيست كه به او كمك كند تا به آن برسد. به نظر منصفانه نبود كه بار دوست دختر و همكارانش را با رفتارهايش سنگين كند. او به كمك يك حزب بي طرف نياز داشت اما مطمئن نبود كه كجا پيدا كند.

 

يكي از بزرگترين مزاياي درمان، كار با يك متخصص است كه براي كمك به تعيين اهداف واقع بينانه و قابل اندازه گيري هزينه مي كنيد. يك درمانگر مراجع را پاسخگو نگه مي دارد و آنها را وادار مي كند تا آنچه را كه مي خواهند دنبال كنند.

 

در طول جلسات سنتي درمان حضوري، مشاوران معمولاً يادداشت هايي را در مورد اهداف مشتريان خود يادداشت مي كنند. براي هر مراجع يك پد يا نوت بوك وجود دارد. هر بار كه مراجع پيشرفت مي كند يا به هدفي مي رسد، درمانگر پرونده او را به روز مي كند.

 

از آنجايي كه فقط درمانگر مي تواند اين مستندات را ببيند، مراجع روشي براي بررسي دستاوردها و كاستي هاي خود ندارد. حتي زماني كه افراد اهداف خود را به ياد مي آورند، جزئيات آن چنان تازه و ملموس نيستند. پس از چند جلسه هفتگي، صفحات يادداشت هاي مربوط به اهداف مهم اغلب زير بحث احساسات جديد و تغييرات زندگي مدفون مي شوند.

 

درمان آنلاين زوج درماني را فراهم مي كند كه هم درمانگر و هم درمانگر مي توانند سلامت روان و اهداف زندگي را به راحتي و كارآمدتر پيگيري كنند. به عنوان مثال، يك اتاق گفتگوي امن ارائه مي دهد كه در آن مراجع و متخصصان سلامت روان مي توانند يادداشت ها را به اشتراك بگذارند. يادآوري هدف به خود به سادگي پيمايش به بالا است. كاربران مي توانند به جاي اينكه منتظر تجديد نظر هفتگي باشند، اتاق گفتگو را هر چند وقت يكبار كه دوست دارند بررسي كنند. آنها حتي مي توانند از درمانگر خود بخواهند كه يادآوري هاي مكرر را براي مهم ترين اهداف ارسال كند.

هنگامي كه درمانگر ، با يك مراجع كه مشكلات اضطرابي داشت، كار مي كرد، رابط به او كمك كرد تا با الگوهاي فكري منفي كه به اين بيماري كمك مي كند مبارزه كند. از آنجا كه مراجع نگراني ها و نگراني هاي خود را در اتاق آنلاين خود نوشته بود، مراجع مي توانست به حملات اضطراب خاصي اشاره كند.

 

مراجع گفت: "من توانستم روند فكرش را در عمل به او نشان دهم." بدون اينكه بتوانيم آن را نوشته شده ببينيم، فكر مي‌كنم درك اين مفهوم و پيشرفت بيشتر طول مي‌كشيد.»

 

مراجع در نهايت از شواهد تفكر مضطرب خود براي به چالش كشيدن باورهاي منفي و تلاش براي جايگزيني آنها با باورهاي مثبت و منطقي استفاده كرد. اين تاكتيك به او اجازه داد تا هدف خود را براي كاهش موارد اضطراب ناتوان كننده به ياد بياورد و در آن موفق شود.

 

اگر جاه طلب هستيد يا در انجام ماموريت هاي خاص زندگي مشكل داشتيد، درمان آنلاين را در نظر بگيريد. سطح بالاي مسئوليت پذيري و مشاركت ممكن است به شما كمك كند در تلاش هايي كه قبلا كوتاهي كرده بودند موفق شويد.

منبع:

 

https://psychology.avije.org/

 

https://www.talkspace.com/blog/everything-you-need-to-know-about-couples-therapy/

 

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/marriage-counseling/about/pac-20385249

https://www.talkspace.com/blog/online-therapy-can-help-reach-goals/

نحوه تغيير واژن شما پس از زايمان

۱۰ بازديد

همه چيز با كف لگن شما شروع مي شود و ما در مشاوره فميليكو همه چيزهايي را كه بايد بدانيد به شما مي گوييم.

 

قرار نيست بعد از بچه دار شدن تا آخر عمر بي اختياري ادرار داشته باشيد.

 

اين يك تذكر درستي كه به افراد باردار گفته مي شود: بچه دار شويد و آماده باشيد تا از يك زندگي در معرض خطر، در كنار ساير موارد نامطلوب استقبال كنيد. فرض اساسي اين است كه زايمان شما را به شكستگي كف لگن محكوم مي كند و اين دقيقاً همين طور است.

 

 

كف لگن شما يك عضله است و نياز به ورزش دارد

اكنون، فداكاري‌هاي فيزيكي زيادي وجود دارد كه بدن براي رشد و به دنيا آوردن يك كودك از سر مي‌گذرد. و گاهي اوقات، به دليل حاملگي، تروماي مربوط به زايمان، يا ساير شرايط موجود، اثرات زايمان بسيار فراتر از مرحله پس از زايمان براي فرد تولد باقي مي ماند.

 

با اين حال، براي اكثر زايمان‌هاي بدون عارضه واژينال و سزارين، اين ايده كه شما براي هميشه هنگام خنديدن يا سرفه كردن خود بي اختيار ادرار مي‌كنيد، يك افسانه و در عين حال مضر است. با درمان اختصاصي كف لگن خود، مدام ادرار نخواهيد كرد، يا مجبور نيستيد.

 

ببينيد، كف لگن مانند هر عضله ديگري در بدن شماست (اما بسيار سردتر است، زيرا يك تن از كار فوق العاده را انجام مي دهد).

 

عضله كف لگن چيست؟

به طور خلاصه، كف لگن شما باورنكردني است. مانند يك بانوج در ناحيه پرينه شما قرار مي گيرد و به مثانه، مجراي ادرار، واژن، مقعد و راست روده متصل مي شود. مثانه، روده ها و رحم شما روي آن قرار مي گيرند و از جلو به پشت و پهلو به پهلو از استخوان شرمگاهي تا دنبالچه شما متقاطع مي شوند.

 

مي تواند بالا و پايين حركت كند. باز و بسته شدن مجراي ادرار، واژن و مقعد خود را كنترل كنيد. و حاوي شبكه اي غني از بافت همبند و فاسيا است.

 

به عبارت ديگر، BFD است. زماني كه ادرار مي كنيد، مدفوع مي كنيد، رابطه جنسي داريد، به ارگاسم مي پردازيد، مي ايستيد، مي نشينيد، ورزش مي كنيد - تقريباً همه چيز كف لگن خود را درگير مي كنيد. و به شدت تحت تاثير وزن حاملگي و ضربه ناشي از زايمان طبيعي (يا فشار دادن قبل از سزارين برنامه ريزي نشده) قرار مي گيرد، زيرا كشش، كشيده شدن و آسيب بافت نرم را تجربه مي كند.

 

كف لگن پر از شگفتي است. در اينجا چيزي است كه شما بايد بدانيد

1. بي اختياري پس از زايمان طبيعي است - اما فقط براي مدت محدودي

با توجه به سفري كه كف لگن شما با بارداري و زايمان طي كرده است، پس از زايمان ضعيف خواهد بود. Erica Azzaretto Michitsch، PT، DPT، WCS، يكي از بنيانگذاران فيزيوتراپي Solstice در شهر نيويورك، مي گويد به همين دليل، ممكن است تا شش هفته پس از زايمان در نگه داشتن ادرار خود، به ويژه زماني كه مي خنديد يا سرفه مي كنيد، مشكل داشته باشيد.

 

اگر آسيب ديديد يا پارگي درجه دو يا بيشتر داشتيد، ممكن است تا سه ماه پس از زايمان بي اختياري را تجربه كنيد. «آيا مي خواهيم اين اتفاق بيفتد؟ نه، بيلي مي گويد. "اما اين احتمال دارد." اگر هيچ پارگي يا آسيب مستقيمي به كف لگن وارد نشد، «تا سه ماهگي شلوار نبايد ادرار كند».

 

2. بسيار نادر است كه شما پس از بچه دار شدن "شل" باشيد

اين ايده كه شما "شل" هستيد، فقط يك ترس توهين آميز و جنسيتي نيست. از نظر باليني نادرست است! «بسيار به ندرت كسي پس از تولد «شل» مي شود. كارا مورتيفوگليو، PT، DPT، WCS، يكي از بنيانگذاران فيزيوتراپي Solstice در شهر نيويورك، توضيح مي‌دهد كه تن كف لگن شما در واقع بالاتر است.

 

عضلات كف لگن در دوران بارداري كشيده مي شوند و با زايمان كشيده مي شوند. مورتيفوليو مي‌گويد در نتيجه، «عضلات معمولاً در پاسخ سفت مي‌شوند.» فشار دادن طولاني مدت، پارگي، بخيه زدن و/يا اپيزيوتومي تنها باعث افزايش تنش و التهاب و فشار اضافي به ناحيه مي شود.

چرا زايمان باعث گشادي واژن در زنان مي‌شود؟

همانطور كه گفتيم يكي از شايع ترين و مهم ترين دلايل گشادي واژن، زايمان طبيعي است. قطر واژن بانوان حدود 2.1 سانتي متر تا 3.5 سانتي متر مي‌باشد. در هنگام داشتن رابطه جنسي، قطر واژن كمي بيشتر از اين اندازه مي‌شود اما در هنگام زايمان طبيعي، اندازه متوسط سر نوزاد حدود 11 سانتي متر است! بنابراين در هنگام زايمان، جنين با عبور از واژن، بافت هاي اين ناحيه را دچار كشيدگي مي‌كند. در بعضي از موارد، كشيدگي واژن به اندازه‌اي است كه بعد از زايمان به راحتي قابل ترميم نخواهد بود و در نتيجه سبب گشادي واژن بعد از زايمان مي‌شود. پس بهتر است قبل از اينكه دچار كشيدگي و شل شدن واژن شويد، از اين اتفاق جلوگيري كنيد.

چگونه از گشاد شدن واژن بر اثر زايمان طبيعي جلوگيري كنيم؟

معمولا بيشتر مادراني كه بيش از دو زايمان طبيعي داشته‌اند در زايمان سوم، بافت واژن و عضلات لگن در آن ها دچار افتادگي و سستي مي‌شود. اما به نظر شما امكان جلوگيري از شل شدن واژن بعد از زايمان وجود دارد؟ جواب ما به اين سوال مثبت است و در اينجا به دو روش براي جلوگيري از گشادي واژن اشاره مي‌كنيم:

برخي از تمرينات هستند كه به كنترل گشادي واژن بعد از زايمان، كمك زيادي مي‌كنند. تمرين كگل با تقويت عضلات كف لگن بعد از زايمان، سبب ترميم واژن بعد از زايمان طبيعي مي‌شود. البته براي شروع اين تمرينات لازم است حتما با پزشك خود صحبت كنيد و از او اجازه بگيريد.

با توجه به شدت زايمان طبيعي مادر، روند زايمان نيز مي‌تواند منجر به تورم اندام هاي واژن شود. برخي از پزشكان براي خروج راحت تر نوزاد در هنگام زايمان از دستگاه فورسپس و وكيوم براي برش ناحيه بين واژن و مقعد مادر استفاده مي‌كنند كه در جلوگيري از كشش زياد واژن، بي تاثير نيست. در واقع تحقيقات فميليكو نشان مي‌دهد خروج آرام نوزاد، مانع از تغييرات زياد عضلات كف لگن و بافت واژن مي‌شود.

منبع:

 

https://familico.ir/vagina-after-pregnancy/

 

https://www.verywellfamily.com/what-happens-to-your-vagina-after-pregnancy-4156275

https://www.healthline.com/health/parenting/your-pelvic-floor-explained