آرشیو دی ماه 1400

خدمات مشاوره خانواده و روانشناسي

اگر دختر نوجوان داريد اين مشكلات طبيعي است؟

۲۰ بازديد


فشار همتايان و همسالان

فشار همسالان، دختران نوجوان را مجبور مي‌كند تا به شيوه‌اي رفتار كنند كه به آنها احساس تعلق مي‌دهد. با تحت فشار قرار دادن همسالان، آنها احساس مي كنند با همسالان خود يكي مي شوند. اين حتي آنها را به سمت عادت هايي سوق مي دهد كه در غير اين صورت قرار نيست يا به آن علاقه مند هستند.

 

راه حل:

به دخترتان توضيح دهيد كه فشار همسالان براي كمك به او در شناسايي آن چيست.

به او بگوييد كه او در نوع خودش منحصر به فرد است و ممكن است گروه خاصي را كه ممكن است همسالانش قبول ندارند، دوست داشته باشد. او مي تواند بدون احساس جدايي از همسالان خود روش خاصي را انتخاب كند.

نظرات، ديدگاه‌ها، انتخاب‌ها، سرگرمي‌ها، حس مد و حتي عادات غذايي او، او را كاملاً همان چيزي مي‌سازد كه هست. او نبايد فقط براي اينكه همسالانش احساس خوبي داشته باشند، تسليم فشار همسالانش شود.

مصرف مواد:
اين مشكل بزرگي است كه امروزه اكثر نوجوانان، دختران و پسران در سراسر جهان با آن مواجه هستند. پژوهش هاي فميليكو در بيشتر موارد، فشار همسالان، دختران نوجوان را با اين عادت خطرناك آشنا مي كند. دختران نوجوان براي كاهش استرس، احساس امنيت و اطمينان از درون به مصرف مواد واكنش نشان مي دهند.

 

راه حل:

با دختر جوان خود در مورد عوارض جانبي بد و اثرات مضر مصرف مواد صحبت كنيد.

توضيح دهيد كه چگونه اينها احساس خوب موقتي مي دهند در حالي كه سيستم، بدن، ذهن و روح او را از درون خراب مي كنند.

اگر او مي‌خواهد در نوشيدن مشروب تلاش كند، او را مجبور كنيد اين كار را در حضور شما انجام دهد. اجازه دهيد او همه چيز را تجربه كند اما فقط تحت نظارت و حضور شما.

عادت ماهيانه
اين زماني است كه دختر نوجوان شما براي اولين بار وارد مرحله قاعدگي مي شود. او ممكن است در مورد چرخه قاعدگي خود نيز تصورات غلط و سوالات زيادي ايجاد كند.

 

راه حل:

ابتدا تمام شك و ترديدهاي او را برطرف كنيد.

او را مجبور كنيد اين واقعيت را بپذيرد كه اين روند طبيعي است. به او بگوييد كه چگونه هر دختري در زندگي خود اين مشكل را پشت سر مي گذارد و اين بخشي از يك زندگي عادي است.

به او ياد دهيد كه چگونه با شرايط اضطراري برخورد كند. به او بگوييد هميشه يك جفت لباس زير و تامپون يا نوار بهداشتي اضافي در كيفش داشته باشد.

همچنين در صورتي كه از سردرد يا گرفتگي بد قاعدگي رنج مي برد، بايد هميشه داروهاي كمي همراه خود داشته باشد.

به او بياموزيد كه چگونه قاعدگي هاي ماهانه خود را رديابي كند و در مورد اين نيز با او صحبت كنيد.

افسردگي
دختران نوجوان ممكن است تحت تأثير هر چيز تصادفي قرار گيرند. وقتي همه چيز مطابق ميل خود پيش نمي رود، يا زماني كه استانداردهايي را كه همسالانشان حفظ كرده اند برآورده نمي كنند، احساس فشار مي كنند و دچار افسردگي مي شوند. نمرات پايين، جدايي، توقعات زياد والدين، افزايش وزن، مصرف مواد، اينها برخي از عوامل بسياري هستند كه باعث افسردگي مي شوند و از مشكلات اصلي دختران نوجوان هستند.

 

راه حل:

به دنبال علائم افسردگي در دختر نوجوان خود باشيد.

اگر فكر مي كنيد كه او به طور ناگهاني علاقه خود را نسبت به هر كاري كه انجام مي دهد از دست مي دهد، در مورد آن با او صحبت كنيد.

مراقب باشيد كه او عادي رفتار كند، شاد بماند و در فعاليت هاي مختلفي كه از آنها لذت مي برد مشغول باشد.

ميل بيش از حد به خواب يا كم خوابي كامل نيز نشانه افسردگي است. همچنين به دنبال علائمي مانند صحبت كردن ناگهاني او در مورد مرگ، خودكشي و غيره باشيد. فوراً از متخصص كمك بگيريد.

يكي از بهترين راه‌ها براي اطمينان از اينكه از آنچه دختر نوجوانتان مي‌گذرد آگاه هستيد، برقراري ارتباط باز است.

 

از مشكلاتي كه دختر نوجوانتان با آن روبه رو بود و نحوه حل آن برايمان بگوييد. آيا مشكلات و راه حل هاي معمولي تري براي دختران داريد؟ لطفا با گذاشتن نظرات خود در زير براي ما بنويسيد.

دلايل گرايش و دوستي با جنس مخالف در نوجوانان 
روانشناسان معتقدند دليل به وجود آمدن عشق در نوجواني، محدوديت‌هايي است كه دختر و پسر در زندگي خود احساس مي‌كنند. هرچه اين محدوديت بيشتر باشد تمايل نوجوان براي برقراري رابطه مخفيانه با جنس مخالف بيشتر خواهد شد. علاوه بر آن تمايل دختران براي داشتن دوست پسر به دليل فقر و كمبود عاطفي در محيط خانواده به ويژه رابطه با پدر است. اگر رابطه پدر و دختر به درستي شكل بگيرد، به گونه‌اي كه پدر نقش يك دوست صميمي از جنس مخالف را براي دخترش ايفا كند و او را از عشق و محبت سيراب كند، دختر هيچگاه تن به اين روابط سطحي و ناسالم نخواهد داد. برخي از مهم‌ترين علل برقراري ارتباط با غير همجنس به شرح زير مي‌باشد.

دنبال كردن تجربه هاي جنسي 
در زمان‌‌هاي گذشته، زماني كه افراد نياز جنسي را در خود احساس كرده و قادر به كنترل آن نبودند، در اوايل جواني ازدواج مي‌كردند. در نتيجه اين نياز از راه درست و معقول آن رفع مي‌شد. امروزه به دليل افزايش آمار ازدواج در سن بالا و مشكلاتي كه براي ازدواج جوانان وجود دارد، گرايش به ارتباط با جنس مخالف در نوجوانان افزايش يافته است. هدف آنان نيز از برقراري اين روابط رفع نياز‌هاي عاطفي و جنسي است.

منبع:

https://virgool.io/@family_counselling

https://familico.ir/adolescents-opposite-***-relations/